torsdag 17 april 2014

Citronkladdkaka!

När vi serverar våra egna kakor i kafèt så får vi alltid massor frågor om receptet. Jag tar fram egna recept när vi bakar själva. Provar och ändrar olika recept-lägger till och drar ifrån tills jag tycker kakorna är som jag vill ha dem. När vi bjuder vänner på fika så får de provsmaka innan kakan serveras i Hantverksgården. :)  Så blir de då alldeles egna kakor, unika, precis som vi vill att det ska vara i vårt lilla gårdskafè.


Jag har lovat lägga ut receptet på vår citronkladdkaka så här är det:

Hantverksgårdens Citronkladdkaka

2 st ekologiska ägg
2,5 dl socker
2 msk ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
50 g marabou vit choklad
1,5 dl mjöl
75 g smält smör
1 citron

Topping
2,5 dl mellangrädde
50 g marabou vit choklad
1 citron
0,5 dl florsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra en form med löstagbar kant och bröa med mannagryn.
Blanda ägg och socker lugnt med sked.
Smält smöret blandat med den vita chokladen.
Riv citronen och pressa den. Ha i det rivna skalet och saften i smeten.
Blanda i de torra ingredienserna, sirapen och smörblandningen.
Ner i formen och grädda långt ner i ugnen i 18 minuter.

Gör toppingen.
Vispa grädden blandad med florsockret länge så den blir ordentligt hård.
Riv skalet och pressa citronen.
Hacka chokladen fint.
Blanda i citron och choklad i grädden. Ställ kallt.

Låt kakan svalna och bred på toppingen.

-------------------------------------------------------


En riktigt glad påsk önskar jag er!

KRAM
EVA







Inga kommentarer: